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camila salcedo

(CAN&VEN), | oct/Nov, 2018)

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Camila Salcedo ha vivido la mitad de su vida en Caracas, Venezuela y la otra mitad en Toronto y Halifax, Canadá. Es una artista interdisciplinaria con enfoque en performance, video, textiles y curaduría.

Tiene un Bachelor de Artes Plásticas Interdisciplinarias obtenido en el 2018 de la universidad de NSCAD University.

Su trabajo está basado sobre su identidad latinx, hibridez cultural y colores llamativos. También se considera una activista y organizadora comunitaria.

 

Hasta recientemente estuvo basada en Halifax, Nova Scotia, Canadá y durante este otoño asistirá a dos residencias en México, siendo una El Lab Program.

Camila Salcedo has lived half of her life in Caracas, Venezuela and the other half in Toronto and Halifax, Canada. She is an interdisciplinary artist with a primary focus on performance, video, textiles, and curation with a Bachelor of Fine Arts Interdisciplinary from NSCAD University 2018. 

Through personas such as Lil Arepa, Miss Universe, and Señorita Invierno Tropical, I have enacted various fictional characters which reference my Venezuelan cultural identity in the context of living in Canada. In my most recent textile explorations, I have been focusing on questioning ideas around nationality and patriotism by using national flags as a material for weaving. 

 

Her work is centred around Latinx identity, cultural hybridity and llamativo colours. She also considers herself an activist and community organizer. She is most recently based out of Halifax, Nova Scotia, Canada and will be attending two residencies in Mexico this Fall, one of them is The Lab Prorgram.

https://www.camilasalcedo.art/

latINX!?: eSCUCHA&HABLA

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coreografías de la deconstrucción

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Coreografías de la Deconstrucción, Coregraphies of Deconstruction, Self-published book, ESP/ENG, Printed in Casa Hijo del Ahuizote, Mexico City, 2018.

Coreografías de la Deconstrucción:
Texto para el video.
vimeo.com/299485351


La artista Venezolana-Canadiense, Camila Salcedo, utiliza el cuerpo como portador de imágenes que
tratan de operar como discurso afectante, como proposiciones en donde la narrativa antagónica de
una historia legitimada, regresa al cuerpo para deconstruirse.


Utilizando como principales referentes a una serie de fotografías sobre extracciones de monumentos,
Camila, juega con la narrativa del derrocamiento. Dichos monumentos están originalmente dedicados
a legitimar sucesos históricos y personajes que perpetúan discursos sobre la colonialidad, la supremacía blanca, o la sacralización del fascismo.


La particularidad de las imágenes que la artista porta, se encuentra en la desterritorialización de
estos monumentos. A través de extracciones organizadas, o de protestas furiosas, los personajes
históricos que habitaban estos pedestales son destituidos, dejando bases de concreto con espacios
vacíos. Un respiro simbólico para entender y tratar de articular otros posibles relatos sobre la historia
identitaria de las personas que habitan estas ciudades.

 

A través de un ejercicio coreográfico, Camila articula una serie de anacronías corporales sobre los
relatos de cada una de las imagénes. Estos relatos le ayudan a poner en duda la vigencia sobre la idea de monumento, así como la vigencia del espacio público que los contiene.


Usando su propio cuerpo como pancarta, deconstruye las imágenes a través de un ejercicio coreográfico, en donde la prioridad no es lo visual, sino el campo somático desde donde estas imágenes se de-construyen.


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ENG

Coreographies of Deconstruction:
Pretext for Video Work
vimeo.com/299485351


Venezuelan-Canadian artist, Camila Salcedo, uses the body as a bearer of images that tries to operate an affective discourse. She does this through corporeal propositions, where the antagonistic narrative of nationalistic identity and sense of legitimated history returns to the body to be deconstructed.


Using a series of photographs as a main reference of the extractions of monuments, Camila, plays with the narrative of tearing-down. These monuments are originally constructed to legitimize historical events and characters that perpetuate and empower discourses about colonialism, white supremacy, and the sacralization of fascism.


The images that the artist carries on t-shirts are of monuments that are being removed —through organized extractions, or through furious protests— leaving an empty space, or a symbolic blank, with no need to be filled. This blank space articulates another story to help retell the identitarian narrative of the people who inhabit these cities.


Through a choreographic work, Camila articulates an ensemble of anachronic corporeal propositions, about the stories of each one of the monuments and their extractions. These stories help her question the expiration date of the concept of monumenta, as well as, the soundness of the public space where they were once upheld. Using her own body as a banner, Camila deconstructs the images through a choreographic piece where the priority is not longer to carry on the visual force of the monuments, but rather to displace them into a personal somatic field, where these are meant to be deconstructed.


tRAJE lATINX

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Diseño del print y traje para el personaje 'Miss Universo' de la artista Camila Salcedo. 

Latinx Suit made for a performance character named 'Miss Universe', perform by artists Camila Salcedo.

Special Thanks to all who join this research | Agradecimientos Especiales a:

Alberto Santiago, Arely Landeros, Casa Hijo del Ahuizote (Talleres Riso) Catalina Barroso Luque, Dino Dinco, Esteban Ferro, Frontera-Garibaldi, MACG (Anel Jiménez), Marío Rivera, No más Monumentos, Pandeo-DF, Pedro González Angulo. ✨👌

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